Kannanotto 1.11.2012

Kunnallisvaaleissa valitut valtuutetut tulevat tekemät suuria ratkaisuja Suomen kuntien tulevaisuudesta. Näillä päätöksillä saattaa olla merkittävät vaikutukset naisvaltaisen kuntasektorin tulevaisuuden työpaikkoihin sekä meille naisille elintärkeiden kuntapalvelujen kuten esim. päivähoitopalvelujen saatavuuteen. Meillä naisilla on nyt täysi syy itse aktivoitua valvomaan etujamme.

Kuntarakenneuudistus yhdessä SOTE-palvelujen uudistamisen kanssa saattaa hyvinkin merkitä naisvaltaisten kuntatyöpaikkojen merkittävää vähenemistä, mikäli palvelut keskitetään suuriin keskuksiin. Kuntarakenteista päätettäessä tarvitaan vahvaa kuntapalvelujen arjen asiantuntemusta ja osaamista. Kuntasektori tarjoaa työtä nyt 441 000 henkilölle ja heistä 78 % on naisia! Siksi ei ole suinkaan yhdentekevää, ketkä näistä ratkaisuista ovat päättämässä.

Kunnallisvaalien jälkeisissä luottamushenkilöpaikkojen jaossa on meidän naisten oltava itse hyvin aktiivisia ja vaadittava myös puheenjohtajatason luottamustehtäviä niin valtuustojen, hallitusten kuin lautakuntienkin johdossa.  Kuntien luottamuspaikoista neuvotteleville muistutamme tasa-arvolain vaatimuksesta. Sen mukaan molempien sukupuolten tasa-arvoinen, vähintään 40 %:n suuruinen edustus on turvattava. Vuonna 2009 kunnanvaltuustojen puheenjohtajista naisia oli 26,5 % ja kunnanhallitusten puheenjohtajista 21,1 %. Naisjärjestöjen Keskusliitto esittääkin tasa-arvolakiin muutosta, jossa 40 %:n periaate koskisi jatkossa myös toimielinten puheenjohtajistoa.

Näissä kunnallisvaaleissa naisehdokkaiden määrä laski lähes 2 %, ensimmäistä kertaa 40 vuoteen! Tätäkin taustaa vasten pitää meidän nyt itse huolehtia riittävän vahvasta naisedustuksesta kuntien päätöksenteossa. Pallo on nyt meillä!

Hallituksen puheenjohtaja Sirkka-Liisa Anttila: 050 511 3044